Main menu

Διαγωνίσματα Ν.Γλώσσας Γ' Γυμνασίου

Κύριο

Διαγωνίσματα Νεοελληνικής Γλώσσας Γ' Γυμνασίου.


1ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ

Διαγώνισμα Γ΄ Γυμνασίου / Εθελοντισμός

 

2011: Παγκόσμιο έτος εθελοντισμού

Εθελοντισμός είναι η ηθελημένη και μη αμειβόμενη δραστηριοποίηση των πολιτών για την επίτευξη κάποιων στόχων που αποβλέπουν στο καλό του συνανθρώπου, της κοινότητας και της κοινωνίας γενικότερα. Η προσφορά εθελοντικής υπηρεσίας, έχει πολλές μορφές δράσεων και όλο και περισσότεροι άνθρωποι συμμετέχουν σ΄ αυτές. Πάνω από 100 εκατομμύρια Ευρωπαίοι δραστηριοποιούνται σε εθελοντικές δραστηριότητες. Μια έρευνα του Ευρωβαρομέτρου που πραγματοποιήθηκε το 2006 έδειξε ότι 3 στους 10 Ευρωπαίους ισχυρίζονται ότι δραστηριοποιούνται σε εθελοντικές δράσεις.
Ωστόσο, 7 στους 10 δεν είναι εθελοντές και αντιμετωπίζουν φραγμούς στο να γίνουν. Και αυτό λόγω της πίεσης χρόνου, των φτωχών οικονομικών πηγών και ενός αισθήματος που τους καθιστά «αδύναμους» στο να γίνουν εθελοντές. Ενδεικτικά, η αρνητική εικόνα του εθελοντισμού πηγάζει από τις εποχές που ο εθελοντισμός ήταν μάλλον «ένα υποχρεωτικό καθήκον», από τις έντονες διακρίσεις, που υπήρχαν μεταξύ των ανθρώπων, από την απουσία νομικής κατοχύρωσης των εθελοντικών δράσεων. Σημαντικό, τέλος, εμπόδιο αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί η ανεπαρκής πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα του εθελοντισμού.
Το 2011 θα εορταστεί η 10η επέτειος του Διεθνούς Έτους Εθελοντών των Ηνωμένων Εθνών. Το Διεθνές Έτος Εθελοντισμού 2011 έδειξε ότι, όταν δημόσια αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στους εθελοντές και στην κοινωνική τους συμβολή, οι κυβερνήσεις και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι δεσμεύονται και αναγκάζονται να αναλάβουν πρωτοβουλίες, για να ενισχύσουν τις εθελοντικές δράσεις.
ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 60 περίπου λέξεις (Μον. 2,5)
Β1. Να βρείτε τη δομή της δεύτερης παραγράφου «Ωστόσο,...του εθελοντισμού (Μον. 2,5)
Β2. Στην τελευταία περίοδο του κειμένου «Το Διεθνές Έτος...εθελοντικές δράσεις»: Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως προς το είδος τους και τη συντακτική τους θέση:
- ότι οι κυβερνήσεις και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι δεσμεύονται
- όταν δημόσια αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στους εθελοντές και στην κοινωνική τους συμβολή
- και αναγκάζονται
- να αναλάβουν πρωτοβουλίες
- για να ενισχύσουν τις εθελοντικές δράσεις (Μον. 2,5)
Β3. Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: επίτευξη, αποβλέπουν, φραγμούς, πληροφόρηση, να ενισχύσουν (Μον. 2,5)
Γ. Προσδιορίστε ένα κοινωνικό ή περιβαλλοντικό πρόβλημα που θεωρείτε σημαντικό για την περιοχή σας και για το οποίο θα άξιζε να αναπτύξετε εθελοντική δράση. Επιλέξτε έναν φορέα και απευθυνθείτε σ΄ αυτόν. Περιγράψτε σε ένα κείμενο 2-3 παραγράφων το πρόβλημα που σας απασχολεί και ζητήστε τη συνεργασία του για την αντιμετώπισή του. (Μον. 10)
(Να απαντήσετε γραπτώς στην κόλλα σας σε όλα τα παραπάνω θέματα)
Καλή Επιτυχία

 

2ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ

2η ΕΝΟΤΗΤΑ / ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ

 

ΚΕΙΜΕΝΟ (διασκευασμένο)

 

Η γλωσσομάθεια είναι το εθνικό χόμπι μας

 

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΟΥΖΕΛΗ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ | Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2010/ ΤΟ ΒΗΜΑ

 

Έφεση στις ξένες γλώσσες παρουσιάζουν σταθερά οι Έλληνες. Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς ότι το 83% των Ευρωπαίων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, αναγνωρίζει τη σημασία της γνώσης ξένων γλωσσών, αλλά το 44% παραδέχεται ότι δεν μπορεί να κάνει ολοκληρωμένη συζήτηση σε άλλη γλώσσα, πέραν της μητρικής. Η τάση αυτή των Ελλήνων τούς οδηγεί και στην εκμάθηση πιο... σπάνιων γλωσσών.

 

Η ιστορικός κυρία Κατερίνα Χάλκου αγαπά το θέατρο. Πριν από δύο χρόνια άρχισε μαθήματα ρωσικής γλώσσας. «Αισθανόμουν ότι διαβάζοντας και βλέποντας ρωσικό θέατρο σε μετάφραση κάτι έχανα» είπε στο «Βήμα». Άρχισε εντατικά μαθήματα, έξι ώρες την εβδομάδα τον πρώτο χρόνο και τέσσερις, τον δεύτερο. Γνωρίζει ήδη αγγλικά και γαλλικά και ομολογεί ότι τα ρωσικά τη δυσκόλεψαν στην αρχή. «Χρειάστηκαν τρεις μήνες να εξοικειωθώ με το αλφάβητο και να μπορώ να διαβάσω στα ρωσικά». Μπορεί πλέον να κάνει μια απλή συζήτηση στα ρωσικά και φιλοδοξεί κάποια στιγμή να μπορεί να απολαύσει τον «Γλάρο» του Τσέχοφ στο πρωτότυπο. Στο μεταξύ έδωσε εξετάσεις για την απόκτηση του πρώτου πιστοποιητικού γλωσσομάθειας στα ρωσικά. «Θέλω να έχω και κάποιο πτυχίο που να πιστοποιεί τις γνώσεις μου. Θεωρώ ότι μια τρίτη γλώσσα, και μάλιστα κάποια που δεν συγκαταλέγεται στις “κλασικές” ευρωπαϊκές γλώσσες, αποτελεί δεξιότητα και εμπλουτίζει το βιογραφικό μου. Η γλωσσομάθεια είναι αναγκαίο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση και εξέλιξη».

«Είναι γλωσσομαθείς οι Έλληνες, με ενδιαφέρον και μεγάλη επιτυχία στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Υπάρχουν σπουδαστές στο Διδασκαλείο που παρακολουθούν ταυτόχρονα τέσσερις ξένες γλώσσες» ανέφερε ο κ. Ιωάννης Κογκετσίδης , γραμματέας του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο παραδίδονται μαθήματα ξένων γλωσσών από το 1931. Εφέτος διδάσκονται 21 γλώσσες, ανάμεσα στις οποίες ιαπωνικά, κορεατικά, περσικά και αραβικά. Δημοφιλέστερη είναι τα ισπανικά. «Είναι σταθερά η πρώτη γλώσσα τα τελευταία επτά χρόνια, με δεύτερη τα αγγλικά και τρίτη τα ιταλικά» σύμφωνα με τον κ. Κογκετσίδη. Ακολουθούν τα γερμανικά, τα ιαπωνικά, τα αραβικά, τα κινεζικά και τα ρωσικά. Συνολικά εφέτος έχουν εγγραφεί στο Διδασκαλείο 3.220 σπουδαστές, αριθμός περίπου σταθερός τα τελευταία τρία χρόνια.

Η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ όπου καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά γλωσσομάθειας. Το 44,8% των Ελλήνων ηλικίας 25-64 ετών δηλώνει ότι μιλάει μια ξένη γλώσσα (35,7%, ο αντίστοιχος μέσος όρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης), το 33,4% δήλωσε ότι δεν μιλάει καμία ξένη γλώσσα (36,2%, ο μέσος όρος στην ΕΕ) και το 21,9% δήλωσε ότι μιλάει δύο ή περισσότερες ξένες γλώσσες (28,1%, ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ). Από τα ίδια στοιχεία φαίνεται ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητών που διδάσκονται τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα καταγράφονται στην Ελλάδα (92%), στην Ιταλία (74%) και στην Ιρλανδία (73%).

 

ΘΕΜΑΤΑ
1ο Στο παρακάτω απόσπασμα να αναγνωρίσετε τις προτάσεις (κύριες ή δευτερεύουσες) και να πείτε με ποιο είδος σύνδεσης συνδέονται.

 

«Θεωρώ ότι μια τρίτη γλώσσα, και μάλιστα κάποια που δεν συγκαταλέγεται στις “κλασικές” ευρωπαϊκές γλώσσες, αποτελεί δεξιότητα και εμπλουτίζει το βιογραφικό μου».

 

Μονάδες 5 (2+3)

 

2ο Στο παρακάτω απόσπασμα να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (βουλητικές, ειδικές ή ενδοιαστικές) και να κάνετε πλήρη αναγνώριση αυτών (αναγνώριση-χαρακτηρισμός και συντακτικός ρόλος): 

α) «Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς ότι το 83% των Ευρωπαίων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, αναγνωρίζει τη σημασία της γνώσης ξένων γλωσσών, αλλά το 44% παραδέχεται ότι δεν μπορεί να κάνει ολοκληρωμένη συζήτηση σε άλλη γλώσσα, πέραν της μητρικής.»

 

β) «Αισθανόμουν ότι διαβάζοντας και βλέποντας ρωσικό θέατρο σε μετάφραση κάτι έχανα»

 

Μονάδες 5

 

3ο Να αιτιολογήσετε σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων την άποψη: «Η γλωσσομάθεια είναι αναγκαίο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση και εξέλιξη»

 Μονάδες 5

 

4ο « Η παραμέληση και φθορά της εθνικής γλώσσας εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για ένα έθνος» Να αναπτύξετε τη φράση αυτή σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων.

 

Μονάδες 5 

Καλή επιτυχία

ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΡΑΣΣΑΣ, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
επιστροφή στην κορυφή

SWF file not found. Please check the path.